Social Media

Uiteraard kunnen we je daarbij adviseren, omdat we gespecialiseerd zijn in online advertenties met een sterke boodschap. En wil je daarbij inzetten op SEO? Dan voegen we daar de content aan toe die bijdraagt aan een betere vindbaarheid in Google. Zo combineren we SEO en SEA, die verschillend zijn en toch veel overeenkomsten kennen.

 

 

5 verschillen: vergelijking tussen SEO en SEA

Benieuwd naar de verschillen tussen SEO en SEA? We zetten de 5 belangrijkste voor je op een rij:

  • Meteen resultaat of investering op de lange termijn
  • Focus op techniek of zoektermen met budget
  • Conversie versus zoekvolume en zoekintentie
  • Zelfstandig of in een team van onlinemarketing-specialisten
  • Eerst SEA en dan door met SEO

 

1. Meteen resultaat of investering op de lange termijn

Of je kiest voor SEO of SEA hangt sterk af van de termijn waarop je resultaat wilt. SEA is het best geschikt om snel resultaat mee te boeken. Search Engine Advertising biedt de mogelijkheid om te adverteren in de zoekresultaten, bijvoorbeeld van Google. Je betaalt voor de advertenties die worden vertoond, waarbij het bedrag dat je betaalt bepaalt hoe hoog je komt te staan. De best-betalende adverteerder voor een zoekterm staat helemaal bovenaan de zoekresultaten, dus krijgt de meeste aandacht.

Kies je voor SEO? Wat je betaalt bepaalt veel minder hoeveel succes je hebt en hoe hoog je in de zoekresultaten komt te staan. Je investeert in plaats daarvan in de content- en technische kwaliteit van de website. Die kwaliteit herkennen zoekmachines zoals Google, waarvoor ze je belonen met een (uiteindelijk) hogere positie in de zoekresultaten. Het duurt langer om de zoekresultaten te verbeteren en een grotere investering leidt niet automatisch tot betere resultaten. Het is de kwaliteit van de SEO-inzet die bepaalt welk resultaat je daarmee boekt.

2. Focus op techniek of zoektermen met budget

De keuze voor SEO of SEA bepaalt bovendien waar je de nadruk op legt binnen de zoekmachinemarketing, als onderdeel van de onlinemarketingstrategie.

Kies je voor SEO? Het gaat om de optimalisatie van de techniek van de website, sterke content en meer online autoriteit door een sterk linkprofiel op te bouwen. Onderaan de streep gaat het erom dat je de techniek en de rest van de website verbetert, waardoor Google en andere zoekmachines je daarvoor zullen waarderen. De zoektermen en zoekwoorden spelen daarbij een belangrijke rol, maar het gaat in eerste instantie altijd om de bezoeker en de online ervaring die je hem of haar met de techniek biedt.

Bij SEA ligt de nadruk veel minder op de techniek. De kwaliteitsscore van een pagina is van invloed, maar uiteindelijk bepaalt het budget dat je besteedt met welke zoektermen je bovenaan de zoekresultaten zal verschijnen. Wie betaalt bepaalt, dus met een hoger budget heb je de mogelijkheid om meer bezoekers naar jouw website te trekken.

3. Conversie versus zoekvolume en zoekintentie

SEO en SEA verschillen bovendien als het gaat om de inzet van de specialist op dit gebied. Een SEA-specialist gaat voor je aan de slag om de conversie vanuit de zoekresultaten naar jouw website te verbeteren. Het betekent kort door de bocht dat de specialist nagaat welke zoektermen de meeste klikken naar jouw website opleveren. Vervolgens kan de specialist analyseren of die bezoekers daadwerkelijk klant worden, waarmee je een beeld krijgt van de conversie vanuit de zoekresultaten naar uiteindelijke nieuwe klanten.

Een specialist in SEO kijkt in plaats daarvan veel meer naar het zoekvolume en de zoekintentie van gebruikers. De SEO-specialist onderzoekt waar veel mensen naar zoeken en welke intentie ze daarmee hebben. Zo kun je jouw website aantrekkelijk maken voor potentiële klanten die informatie zoeken, die een keuze willen maken of een aankoop willen doen. Het onderzoek is minder gericht op conversie, maar veel meer op het opbouwen van online autoriteit.

4. Zelfstandig of in een team van onlinemarketingspecialisten

Daarnaast hebben de SEA- en SEO-specialist vaak een andere plaats binnen de organisatie. De specialist in Search Engine Advertising zal in de meeste gevallen grotendeels zelfstandig werken. De inzet van de juiste zoektermen met voldoende budget is voldoende om nieuwe bezoekers aan te trekken en die uiteindelijk te verleiden om klant te worden. Soms werkt de SEA-specialist samen met een specialist in conversieoptimalisatie of User Experience, maar het is ook goed mogelijk dat deze zelfstandig werkt.

De SEO-specialist werkt in een breder team van specialismen, om tot goede resultaten te komen. Het gaat om specialisten voor de techniek, voor de content en voor het online linkprofiel. Alleen met aandacht voor alle drie de onderdelen lukt het om de waarde van de website te verbeteren en SEO-technisch betere resultaten te boeken. Bovendien werkt de SEO-specialist vaak samen met de SEA-specialist, vanwege de aanbeveling die we je doen na het laatste verschil hieronder.

5. Investeren in SEO en kosten per klik met SEA

Wil je kiezen uit SEA of SEO? Met SEA betaal je een bedrag per klik. Je vertoont een advertentie bij bijvoorbeeld de zoekresultaten in Google. Klikt een bezoeker die advertentie aan? Dan betaal je daarvoor een door de zoekmachine vastgesteld bedrag.

Investeer je in SEO? Je betaalt een specialist, die je helpt met de techniek, de content en het online linkprofiel of een combinatie daarvan. Dat leidt niet direct tot nieuwe bezoekers of klanten. In plaats daarvan verbeter je de kwaliteit van de website. Met die betere kwaliteit kom je hoger in de zoekresultaten van Google, waardoor je nieuwe klanten aantrekt. Je betaalt niet per klant, waardoor SEO op de lange termijn voordeliger is.

 

Full-service: eerst SEA en dan door met SEO

Wil je aan de slag met SEA, zodat je snel resultaat ziet? Als SEA-specialist ontwikkelen we een op maat gemaakt strategisch plan. We richten ons op heel specifieke zoektermen, die interessant zijn voor jouw product, merk of bedrijf. Zo vind je de klanten die uiterst relevant zijn en klaar zijn om een aankoop te gaan doen.

We kennen de laatste ontwikkelingen en weten wat er scoort als je wilt adverteren in Google. Bovendien hebben we goede kennis van SEO, om de beide strategieën effectief met elkaar te combineren. Dus zoek je naar een specialist voor een (her)positionering, een (re)branding of wil je een nieuw product in de markt zetten? Wij zijn de specialist waar je dankzij een persoonlijke aanpak de aandacht krijgt die jouw product, merk of organisatie verdient.

Zo investeer je in SEA, om daarna meteen door te gaan met SEO. Het grote voordeel daarvan is dat je de kennis uit SEA kunt gebruiken om de SEO-strategie te verbeteren. Vanuit SEA weet je welke zoektermen nieuwe bezoekers en klanten opleveren. Als je daarop inzet met SEO, zorg je op termijn voor gratis nieuwe klanten, dankzij een goede organische vindbaarheid op die termen.

 

 

Brückel Reclame BV

Laan van Meerdervoort 174
2517 BH Den Haag
070 360 76 76
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Privacy beleid